Fazekas Robi, ismét

Fazekas Róbert megszerezte a magyar küldöttség harmadik érmét a barcelonai atlétikai Európa-bajnokságon: a 3. helyen végzett a diszkoszvetés fináléjában. Az Európa-bajnoki cím a hatalmas második dobásával (68.87) diadalmaskodó Piotr Malachowskié lett, aki 40 centiméterrel előzte meg a háromszor is 68 méter fölött dobó Robert Hartingot.
A döntő első sorozatában „sokktaktikát” választott Robert Harting: 68.33 méterre szállt a kezéből a szer, ez jóval több volt, mint amire riválisai képesek voltak. A válasz a második szériában érkezett: Piotr Malachowski Európa-bajnoki rekordot jelentő 68.87-et dobott, átvéve ezzel a vezetést – pont Fazekas müncheni, 68.83-as csúcsát javította meg.
Az első sorozatban 64.84-gyel kezdő (majd egy centivel javító) Fazekas Róbert is villant, a harmadik sorozatban idénycsúcsot dobott, a 66.43-as eredmény pedig a harmadik helyre volt elég.

Ezzel ki is alakult a dobogósok sorrendje, mert a finálé résztvevői hiábavaló kísérletet tettek a status quo megváltoztatására. Harting megpróbálta „ledobni” Malachowskit az élről, de hiába hajított még kétszer 68 fölé, 40 centiméterrel lemaradt – három kitűnő dobása nem ért annyit mint a lengyel egy kiemelkedő eredménye. Fazekas nem tudott javítani, bár még egyszer 66 méter fölé jutott, őt pedig nem tudta befogni az észt Gerd Kanter, pedig utolsó dobásával alaposan ráijesztett a magyar atlétára.

Malachowskinak egyszer “elsült a keze”, és ez aranyérmet eredményezett (alighanem Harting legnagyobb bosszúságára), Fazekast pedig dicséret illeti remek döntőbeli teljesítményét – a magyarok immár három bronzéremnél tartanak az Eb-n. A magyar diszkoszvető 2002-es aranyérme után másodszor állhat fel az Európa-bajnoki dobogóra.

A 2003-ban vb-2., majd a 2004-es olimpiai aranyától megfosztott Fazekas meglepetésre végzett dobogón, mivel a magyar csapat ebben a számban az ötkarikás második Kővágó Zoltántól várta az érmet, aki kiesett a selejtezőben.

„Nagy meglepetés még nekem is ez a bronzérem, hisz tavaly műtötték a hátamat, és nem volt elég időm az edzésekre. Örülök ennek az eredménynek, és remélem, hogy a következő évben a világbajnokságon még jobb leszek” – nyilatkozta a döntő után Fazekas.

„Titkon bíztam benne, hogy érmes lehetek, s abban reménykedtem, hogy 67-68 métert is tudok dobni. De nem vagyok elégedetlen, ahhoz képest, hogy tavaly ilyenkor még a műtőasztalon feküdtem, ez szép siker.”

A 35 éves atléta hozzátette, bár gerincstabilizációs műtétje után gyorsan elkezdte az edzéseket, márciusban még futni sem tudott.

„A tréningeken Adrián (Annus Adrián készítette fel Fazekast az Eb-re – a szerk.) adogatta fel nekem a diszkoszt, mert nem tudtam lehajolni. Szeretném innen folytatni, egészségesen felkészülni a következő idényre, s megnyomni a következő két-három évet.”

„Végre arany egy nagy versenyen! Nagyon elégedett vagyok, vissza tudtam vágni Hartingnak a tavalyi vereségért. Nem ez volt a legjobb teljesítményem, de elégnek bizonyult” – így az aranyérmes Malachowski.

„Technikailag pocsék napom volt, egyáltalán nem vagyok elégedett, messzebb kellett volna dobnom. Ez van… Tavaly legyőztem Malachowskit, most elkapott” – így Harting.

A magyar csapat így három bronzéremmel zárta a Eb-t, Fazekas mellett a kalapácsvető Pars Krisztián és 110 m gáton Kiss Dániel is harmadik lett. Ennél eredményesebben legutóbb a 2002-es Eb-n szerepelt Magyarország, akkor Fazekas mellett a kalapácsvető Annus Adrián is diadalmaskodott, a távolugró Vaszi Tünde és 100-on Németh Roland bronzérmet szerzett.
Nemzetisport

Hozzászólás